Služební vůz D 6-0274

Něco málo o skutečných vozech

V rámci budování nového parku nákladních vozů po první světové válce přikročily Československé státní dráhy i k doplnění parku služebních vozů.

První takové vozy vyráběné pro ČSD byly vlastně pokračováním velkých sérií dodávaných pro bývalé Rakouské státní dráhy od počátku 20. století.

Vyrobeno bylo více než 600 vozů. Podle kapacitních možností byly dodávky rozděleny na více výrobců, takže se na jejich stavbě podílely tyto vagónky:

Ringhoffer - Praha Smíchov

Královopolská strojírna v Brně

Kopřivnická vozovka

Studénská továrna na vagony

I když všechny vagónky vyráběly téměř shodný vůz, každá z nich si účtovala jinou cenu. Cena nebyla shodná ani u dalších dodávek téhož výrobce.

Dodané vozy se lišily v řadě detailů což bylo způsobeno poválečným nedostatkem některých materiálů a konstrukčními úpravami sledujícími zkvalitnění nebo požadovanými zákazníkem.

Již ve dvacátých letech procházely tyto vozy rekonstrukcemi, během nichž bylo dosazováno potrubí tlakové brzdy namísto původního pro sací brzdy. Kompletní výstroj tlakové brzdy byla doplňována jen výjimečně a vozy byly i nadále brzděny pouze ručně. Některé vozy dostaly i elektrické osvětlení. Patrně při opravách netěsné střechy byly na některých z nich odstraněny již nepotřebné střešní lávky a odvětrávací komínky olejových lamp a původní lepenková střecha oplechována.

Během 2. světové války byla téměř čtvrtina vozů zničena nebo ztracena. Zbývající byly používány na vedlejších tratích a postupně rušeny. Některé zůstaly v provozním stavu ještě koncem roku 1970.

Několik jich je možno stále spatřit při nostalgických jízdách - depo Ostrava, Výtopna Jaroměř, MDC Bratislava má takový vůz upravený jako bufetový a stejného typu je i vůz před nádražím v Přerově, kde stojí na podstavci společně s lokomotivou 310.0102.


Náš model

Počátek snahy postavit model 1:8 sahá někam před rok 2000. Dnes už není možné určit kdy skončila příprava spočívající ve shromažďování potřebného materiálu a příprava některých dílů a kdy začala stavba již „naostro”. Některé drobné díly vlastně chybí i nyní a tak stavba stále pokračuje i když vůz už několik let jezdí.

Označení D6-0274 je převzato z vozu vyrobeného roku 1921 v Kopřivnici. Mnoho lidí dnes odmítá uvěřit, že v té době představovaly automobily pouze doplňkový program dnešní Tatry.

text: J. Sič, foto: S. Kučera


Aktuálně

Viz spodní část titulní stránky.


Foto

© 2008 - 2017 Sičova drobná železnice, z.s.